Μαθηματική ικανότητα και αντίληψη του χρόνου

Το παρακάτω άρθρο που μπορείτε να το βρείτε κάνοντας κλικ εδω, μας μεταφέρει τα ευρήματα μιας μελέτης που συσχετίζει δύο νοητικούς τομείς: τα μαθηματικά και την αντίληψη του χρόνου. Είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον εύρημα που σχετίζεται με τη συζήτηση περί γενικής ή πολλαπλής νοημοσύνης και της σχέσης ανάμεσα στα είδη νοημοσύνης που τελικά φαίνεται ότι υπάρχουν. Μου θυμίζει το πώς ο Αϊνστάιν περιέγραφε τον τρόπο σκέψης του, ως κάτι σχετικότερο με την χωρική αντίληψη παρά με παράγοντες όπως η μνήμη [οι υπογραμμίσεις δικές μου].

Εχετε πολύ καλή αίσθηση του χρόνου; Αυτό  μπορεί να σας κάνει συνεπείς στα ραντεβού σας και να διευκολύνει την καθημερινότητά σας αλλά, όπως φαίνεται από μια νέα μελέτη, ενδέχεται επίσης να σας χαρίζει ένα ακόμη πλεονέκτημα: αυξημένη μαθηματική ικανότητα.
Σύμφωνα με τα ευρήματά της τα δυο αυτά χαρακτηριστικά φαίνονται να εξαρτώνται απόλυτα το ένα από το άλλο ενώ σχετίζονται και τα δυο με την αντίληψη του χώρου. Κάτι το οποίο, όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, ενδέχεται να σημαίνει ότι οξύνοντας τη «χωρική» αντίληψη των παιδιών ίσως μπορούμε να τα κάνουμε καλύτερα στα μαθηματικά.
Ασχετα με τη γενική ευφυΐα
Παλαιότερες μελέτες έχουν δείξει ότι η νοητική εκτέλεση πράξεων αφαίρεσης επηρεάζει την εκτίμηση της διάρκειας του χρόνου – υπονοώντας ότι η αίσθηση του χρόνου και η αριθμητική ικανότητα σχετίζονται με τη γενική ευφυΐα και τη λειτουργική μνήμη.
Η νέα έρευνα ωστόσο, η οποία δημοσιεύθηκε στη διαδικτυακή επιστημονική επιθεώρηση PLoS One υποδηλώνει ότι η χρονική αντίληψη και η μαθηματική ικανότητα δεν εξαρτώνται τελικά από τη γενικότερη ευφυΐα. Αντιθέτως φαίνονται να «υποστηρίζουν» αυστηρά η μια την άλλη και να σχετίζονται περισσότερο με την ικανότητα της αντίληψης του χώρου.
Τεστ σε άνδρες και γυναίκες
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Πάδοβας με επικεφαλής τον Πέτερ Κράμερ υπέβαλαν 202 φοιτητές – ισάριθμους άνδρες και γυναίκες – σε μια σειρά από τεστ. Ορισμένα από αυτά ήλεγχαν την ικανότητα εκτίμησης της διάρκειας του χρόνου με τη χρήση ηχητικών σημάτων και άλλα αφορούσαν την εκτέλεση μαθηματικών πράξεων ή εξέταζαν τη γενική ευφυΐα.
Διαπίστωσαν ότι όσοι διέθεταν καλύτερη αίσθηση του χρόνου είχαν επίσης καλύτερες επιδόσεις στα μαθηματικά σε σχέση με εκείνους που εμφανίστηκαν λιγότερο ικανοί στην εκτίμηση της διάρκειας του χρόνου. Αντιθέτως δεν εντόπισαν σχέση της αίσθησης του χρόνου με τη γενική ευφυΐα.
Το υπόβαθρο στην αντίληψη του χώρου
Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι η εκτίμηση του χρόνου σχετίζεται ειδικά με τη μαθηματική ικανότητα και, σύμφωνα με τα συμπεράσματα των ερευνητών, ο συσχετισμός αυτός μάλλον οφείλεται στο γεγονός ότι και οι δυο αυτές ικανότητες βασίζονται σε μια άλλη, γενικότερη, την ικανότητα αντίληψης του χώρου.
Ο τελευταίος συσχετισμός, θεωρούν οι ειδικοί, μας δίνει μια σημαντική ένδειξη για την εκπαίδευση των παιδιών ώστε να γίνουν καλύτερα στα μαθηματικά . «Η ενθάρρυνση αυτής της τάσης ίσως συμβάλλει στην ενίσχυση της μαθηματικής ευφυΐας ικανοποιώντας μια από τις μεγαλύτερες ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας» δήλωσε κ. Κράμερ. 

Σχόλια