Μαγειρικές εκπομπές οδηγούν σε κακές διατροφικές επιλογές

Ένα θέμα που οι ειδικοί γνωρίζουμε καλά αλλά για το οποίο δεν έχουμε αρκετά ερευνητικά δεδομένα αφορά τις επιπτώσεις της συχνής θέασης εκπομπών μαγειρικής. Γενικότερα έρευνες και πειράματα έχουν καταδείξει ότι η αυξημένη οπτική επαφή με ερεθίσματα που αφορούν το φαγητό (π.χ. το να έχουμε στο χώρο μας σε κοινή θέα ένα μπολ με καραμέλες) αυξάνει την κατανάλωση. Αυτό φαίνεται να ισχύει ακόμα και με την παρακολούθηση τηλεοπτικών εκπομπών μαγειρικής, οι οποίες περιγράφουν, συχνά πολύ ηδονικά, συνταγές μαγειρικής. Το να βλέπουμε να προετοιμάζεται λαχταριστό φαγητό και το να παρακολουθούμε τους δοκιμαστές να περιγράφουν συχνά με πολύ ηδονιστικό τρόπο το μαγειρικό αποτέλεσμα διεγείρει την όρεξη (όχι την πείνα) και οδηγεί σε λανθασμένες συχνά διατροφικές επιλογές. Πολλοί λοιπόν τηλεθεατές δεν παίρνουν απλώς ιδέες και μαθήματα μαγειρικής, αλλά βλέπουν την όρεξή τους να αυξάνεται και να τους οδηγεί σε καταναλωση περισσότερου και συχνά λιγότερο υγιεινού φαγητού. 

Το παρακάτω άρθρο φαίνεται ότι επιβεβαιώνει αυτές τις υποθέσεις. Σε αυτό το πείραμα έχουμε δύο αίτια που οδηγούν σε αλλαγή διατροφικής συμπεριφοράς: α) τα άτομα τρώνε την ώρα που παρακολουθούν τηλεόραση, κάτι που από μόνο του αρκεί στο να τρώνε μηχανικά, όχι συνειδητά, όχι δηλαδή βασισμενοι στις πραγματικές ανάγκες της σωματικής πείνας και β) οι συμμετέχοντες έρχονταν σε επαφή με εκπομπές που περιέγραφαν φαγητό και αυτό φαίνεται να είχε επιπτώσεις στις ανάγκες ανταμοιβής τους, αφού προτίμησαν τις λιγότερο ανθυγιεινές τροφές που είχαν μπροστά τους.

Ολοι γνωρίζουμε ότι η κατανάλωση φαγητού και ποτού μπροστά στην τηλεόραση έχει αρνητικές συνέπειες στο βάρος μας. Ομως τώρα ένα ακόμα στοιχείο έρχεται να ενισχύσει τον σκεπτικισμό μας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από ψυχολόγους των κολεγίων Hobart and William Smith στη Νέα Υόρκη, οι εκπομπές μαγειρικής επηρεάζουν αρνητικά την διατροφική συμπεριφορά μας.
Για να καταλήξουν σε αυτό το συμπέρασμα οι επιστήμονες ζήτησαν τη βοήθεια 80 ενηλίκων εθελοντών. Και οι 80 έλαβαν στην αρχή του πειράματος από τρεις σακούλες που περιείχαν σοκολατένια γλυκά, σνακ τυριού και καρότα συνολικής αξίας 800 θερμίδων. Στη συνέχεια οι εθελοντές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες· οι μισοί θα έβλεπαν ένα ντοκιμαντέρ φυσιολατρικού περιεχομένου και οι άλλοι μισοί μια εκπομπή μαγειρικής. Οταν έπεσαν οι τίτλοι του τέλους, οι επιστήμονες ζύγισαν τις σακούλες με τα τρόφιμα κάθε συμμετέχοντος. Η ζυγαριά αποκάλυψε ότι οι θεατές του προγράμματος μαγειρικής είχαν καταναλώσει εντυπωσιακά μεγαλύτερες ποσότητες σοκολάτας σε σχέση με τους θεατές του ντοκιμαντέρ, οι οποίοι προτίμησαν τα καρότα.
Ετσι καταρρίφθηκε και ο μύθος ότι οι εκπομπές μαγειρικής συμβάλλουν στην διατροφικά ορθή διαπαιδαγώγηση του κοινού.

Σχόλια