Αντιγράφω από τα χτεσινά "Νέα"- σε αυτό το λινκ μπορείτε να διαβάσετε από κάτω πολλές και ενδιαφέρουσες απόψεις αναγνωστών για το θέμα των ελληνικών πανεπιστημίων. Σε δική μου κόκκινη υπογράμμιση τα ΑΕΙ της λίστας ανά ήπειρο, καθώς και τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται τα πανεπιστήμια.
Ένα ελληνικό ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα, το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, βρίσκεται για πρώτη φορά στη λίστα των 200 καλύτερων Πανεπιστημίων. Στην κορυφή της λίστας, που δημοσιεύθηκε σήμερα για το 2008 από τη λογοτεχνική επιθεώρηση των «Τimes», βρίσκεται ακόμη μία φορά το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ στις ΗΠΑ.
Σαράντα οκτώ θέσεις σε σχέση με τη λίστα του 2007 ανέβηκε στην κατάταξη το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, κερδίζοντας για πρώτη φορά μια θέση στα 200 καλύτερα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του κόσμου. Μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο επικεφαλής της ομάδας που συντάσσει τη λίστα, Μπεν Σόουτερ, σημειώνει ότι η είσοδος του ελληνικού πανεπιστημίου στον κατάλογο οφείλεται στην καλύτερη οργάνωση του ακαδημαϊκού και φοιτητικού δυναμικού του ιδρύματος. «Προφανώς κατέβαλαν μεγαλύτερη προσπάθεια με αποτέλεσμα να συγκεντρώσουν, σε παγκόσμιο επίπεδο για την Αθήνα, αναφορές εκτίμησης του ακαδημαϊκού προϊόντος και το επιπέδου σπουδών που προσφέρει», σημειώνει ο Βρετανός επικεφαλής του Ινστιτούτου Έρευνας και Ανάλυσης QS Quacquarelli Symonds, το οποίο είναι επιφορτισμένο με τη σύνταξη του καταλόγου. Το Χάρβαρντ
Κορυφαίο εκπαιδευτικό ίδρυμα στον κόσμο παρέμεινε για άλλη μία χρόνια το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ ακολουθεί το Γέιλ επίσης από τις ΗΠΑ και το Κέιμπριτζ στη Βρετανία. Στην πρώτη δεκάδα, έξι πανεπιστήμια είναι αμερικανικά και τέσσερα βρετανικά. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται πανεπιστήμια από 32 χώρες του κόσμου και τα περισσότερα προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες εκπροσωπούνται με 57 πανεπιστήμια. Τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια είναι 82 με τη μερίδα του λέοντος να ανήκει στη Βρετανία, με 29 ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η Ασία διαθέτει 27 πανεπιστήμια στον κατάλογο, ενώ η Νότια Αμερική εκπροσωπείται με δύο (Αργεντινή και Μεξικό) και η Αφρική με ένα. Η λίστα συμπληρώνεται με 12 πανεπιστήμια από τον Καναδά, οκτώ από την Αυστραλία, τρία από τη Νέα Ζηλανδία και τρία από το Ισραήλ.
Οι Ασιάτες
Το πρώτο μη βρετανικό πανεπιστήμιο από την Ευρώπη, πάντως, βρίσκεται μόλις στην 24η θέση, ενώ πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα από την Ασία βρίσκονται σε υψηλότερες θέσεις από τα ευρωπαϊκά. Ευρωπαϊκές χώρες με τα παλαιότερα πανεπιστήμια στον κόσμο βρίσκονται σχετικά χαμηλά στη λίστα. Το πρώτο γερμανικό πανεπιστήμιο βρίσκεται στην 78η θέση (έχοντας χάσει μάλιστα 11 θέσεις σε σχέση με το 2007), η Ιταλία εκπροσωπείται με μόλις ένα πανεπιστήμιο στην 192η θέση. Εξηγώντας τις καλύτερες επιδόσεις πολλών ασιατικών πανεπιστημίων από τα ευρωπαϊκά, ο Μπεν Σόουτερ επισημαίνει ότι αυτό συμβαίνει κατά κύριο λόγο επειδή «τα ασιατικά κράτη προσφέρουν μαθήματα στα αγγλικά, αλλά και μεγάλες επαγγελματικές προοπτικές στους αγγλομαθείς που αποφασίζουν να μείνουν εκεί. Τα τελευταία χρόνια είναι εμφανής η προσπάθειά τους να προσελκύσουν περισσότερους διεθνείς σπουδαστές, να βελτιώσουν θεαματικά τις υποδομές τους και να εκδώσουν τις καλύτερες ακαδημαϊκές μελέτες με παγκόσμια απήχηση». Σύμφωνα με τον Βρετανό αναλυτή η Ασία διεισδύει στην παγκόσμια αγορά και «αυτό φαίνεται σε όλα τα επίπεδα». Παρατηρεί, πάντως, ότι φέτος τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια έχουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι. «Αυτό οφείλεται», λέει, «σε μια βασική στρατηγική τους: ευνοούν την έρευνα που βασίζεται σε παλαιότερες ακαδημαϊκές εργασίες τους. Κάτι τέτοιο πολλαπλασιάζει τη φήμη τους προς τα έξω».
Έρευνα, εργασίες και μελέτες, οι οποίες απευθύνονται σε ένα συνεχώς διευρυνόμενο ακροατήριο είναι ένα από τα βασικά κριτήρια για την αξιολόγηση ενός πανεπιστημίου και την εισαγωγή του στον κατάλογο. «Υπό αυτό το πρίσμα, όλοι γνωρίζουν ότι το ακαδημαϊκό προσωπικό οφείλει να δημοσιεύει τις εργασίες του σε μια διεθνή γλώσσα- και σίγουρα πάντως στα αγγλικά» δηλώνει ο Μπεν Σόουτερ. Και προσθέτει: «Επίσης πρέπει να στέλνει εκπροσώπους του σε διεθνή συνέδρια, ώστε να παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε μεγάλο ακροατήριο. Αυτό ευνοεί την αναγνωρισιμότητα ενός ιδρύματος και μπορεί να βοηθήσει το καλύτερο πλασάρισμά του στη λίστα». Ο Βρετανός αναλυτής προσθέτει ένα τρίτο κριτήριο, που όπως λέει δεν μπορούμε να παραβλέψουμε. «Οι υποδομές που προσφέρει ένα πανεπιστήμιο στους φοιτητές του εξωτερικού είναι αποφασιστικής σημασίας. Αυτό συμβάλλει στη φήμη του», τονίζει.
Άλμα ποιότητας για το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Για πρώτη φορά ένα ελληνικό ΑΕΙ μπήκε στη λίστα με τα 200 καλύτερα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα σε ολόκληρο τον πλανήτη
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Περικλής Δημητρολόπουλος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2008
Σαράντα οκτώ θέσεις σε σχέση με τη λίστα του 2007 ανέβηκε στην κατάταξη το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, κερδίζοντας για πρώτη φορά μια θέση στα 200 καλύτερα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του κόσμου. Μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο επικεφαλής της ομάδας που συντάσσει τη λίστα, Μπεν Σόουτερ, σημειώνει ότι η είσοδος του ελληνικού πανεπιστημίου στον κατάλογο οφείλεται στην καλύτερη οργάνωση του ακαδημαϊκού και φοιτητικού δυναμικού του ιδρύματος. «Προφανώς κατέβαλαν μεγαλύτερη προσπάθεια με αποτέλεσμα να συγκεντρώσουν, σε παγκόσμιο επίπεδο για την Αθήνα, αναφορές εκτίμησης του ακαδημαϊκού προϊόντος και το επιπέδου σπουδών που προσφέρει», σημειώνει ο Βρετανός επικεφαλής του Ινστιτούτου Έρευνας και Ανάλυσης QS Quacquarelli Symonds, το οποίο είναι επιφορτισμένο με τη σύνταξη του καταλόγου. Το Χάρβαρντ
Κορυφαίο εκπαιδευτικό ίδρυμα στον κόσμο παρέμεινε για άλλη μία χρόνια το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ ακολουθεί το Γέιλ επίσης από τις ΗΠΑ και το Κέιμπριτζ στη Βρετανία. Στην πρώτη δεκάδα, έξι πανεπιστήμια είναι αμερικανικά και τέσσερα βρετανικά. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται πανεπιστήμια από 32 χώρες του κόσμου και τα περισσότερα προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες εκπροσωπούνται με 57 πανεπιστήμια. Τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια είναι 82 με τη μερίδα του λέοντος να ανήκει στη Βρετανία, με 29 ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η Ασία διαθέτει 27 πανεπιστήμια στον κατάλογο, ενώ η Νότια Αμερική εκπροσωπείται με δύο (Αργεντινή και Μεξικό) και η Αφρική με ένα. Η λίστα συμπληρώνεται με 12 πανεπιστήμια από τον Καναδά, οκτώ από την Αυστραλία, τρία από τη Νέα Ζηλανδία και τρία από το Ισραήλ.
Οι Ασιάτες
Το πρώτο μη βρετανικό πανεπιστήμιο από την Ευρώπη, πάντως, βρίσκεται μόλις στην 24η θέση, ενώ πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα από την Ασία βρίσκονται σε υψηλότερες θέσεις από τα ευρωπαϊκά. Ευρωπαϊκές χώρες με τα παλαιότερα πανεπιστήμια στον κόσμο βρίσκονται σχετικά χαμηλά στη λίστα. Το πρώτο γερμανικό πανεπιστήμιο βρίσκεται στην 78η θέση (έχοντας χάσει μάλιστα 11 θέσεις σε σχέση με το 2007), η Ιταλία εκπροσωπείται με μόλις ένα πανεπιστήμιο στην 192η θέση. Εξηγώντας τις καλύτερες επιδόσεις πολλών ασιατικών πανεπιστημίων από τα ευρωπαϊκά, ο Μπεν Σόουτερ επισημαίνει ότι αυτό συμβαίνει κατά κύριο λόγο επειδή «τα ασιατικά κράτη προσφέρουν μαθήματα στα αγγλικά, αλλά και μεγάλες επαγγελματικές προοπτικές στους αγγλομαθείς που αποφασίζουν να μείνουν εκεί. Τα τελευταία χρόνια είναι εμφανής η προσπάθειά τους να προσελκύσουν περισσότερους διεθνείς σπουδαστές, να βελτιώσουν θεαματικά τις υποδομές τους και να εκδώσουν τις καλύτερες ακαδημαϊκές μελέτες με παγκόσμια απήχηση». Σύμφωνα με τον Βρετανό αναλυτή η Ασία διεισδύει στην παγκόσμια αγορά και «αυτό φαίνεται σε όλα τα επίπεδα». Παρατηρεί, πάντως, ότι φέτος τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια έχουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι. «Αυτό οφείλεται», λέει, «σε μια βασική στρατηγική τους: ευνοούν την έρευνα που βασίζεται σε παλαιότερες ακαδημαϊκές εργασίες τους. Κάτι τέτοιο πολλαπλασιάζει τη φήμη τους προς τα έξω».
Έρευνα, εργασίες και μελέτες, οι οποίες απευθύνονται σε ένα συνεχώς διευρυνόμενο ακροατήριο είναι ένα από τα βασικά κριτήρια για την αξιολόγηση ενός πανεπιστημίου και την εισαγωγή του στον κατάλογο. «Υπό αυτό το πρίσμα, όλοι γνωρίζουν ότι το ακαδημαϊκό προσωπικό οφείλει να δημοσιεύει τις εργασίες του σε μια διεθνή γλώσσα- και σίγουρα πάντως στα αγγλικά» δηλώνει ο Μπεν Σόουτερ. Και προσθέτει: «Επίσης πρέπει να στέλνει εκπροσώπους του σε διεθνή συνέδρια, ώστε να παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε μεγάλο ακροατήριο. Αυτό ευνοεί την αναγνωρισιμότητα ενός ιδρύματος και μπορεί να βοηθήσει το καλύτερο πλασάρισμά του στη λίστα». Ο Βρετανός αναλυτής προσθέτει ένα τρίτο κριτήριο, που όπως λέει δεν μπορούμε να παραβλέψουμε. «Οι υποδομές που προσφέρει ένα πανεπιστήμιο στους φοιτητές του εξωτερικού είναι αποφασιστικής σημασίας. Αυτό συμβάλλει στη φήμη του», τονίζει.
LΙΝΚS:
http://www.topuniversities.com
Σχόλια