Η επιστροφή της μούσας ΙΙ: η αναμονή της έμπνευσης

Συνεχίζω τη μετάφραση του άρθρου σχετικά με την έμπνευση για δημιουργική δραστηριότητα. Η στιγμή της δημιουργικής έμπνευσης δεν έρχεται σε οποιαδήποτε κατάσταση. Χρειάζεται μια φαινομενική αδράνεια, κατά την οποία όμως ο νους θα πρέπει να είναι σε πλήρη εγρήγορση, έτοιμος να υποδεχτεί την έμπνευση:


Έμπνευση και ενεργός αναμονή

Ο τύπος της αναμονής που ταιριάζει με την έμπνευση είναι ανάλογος με τον τύπο της αναμονής που συναντάμε σε θρησκευτικές ή πνευματικές συνθήκες. Στον βουδισμό Ζεν για παράδειγμα, ο διαλογισμός zazen χαρακτηρίζεται ως μια μέθοδος αναμονής για το διαφωτισμό, κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί με ενεργητικό τρόπο αλλά συνήθως κανείς πρέπει να τον επιδιώξει με ενεργητικό τρόπο. Όπως είπε ο Richard Baker Roshi, "ο διαφωτισμός είναι ένα ατύχημα. Ο διαλογισμός σε κάνει να επιδιώξεις αυτό το ατύχημα πιο εύκολα".

Στο ίδιο περίπου μοτίβο, σε ένα τμήμα του "Η Δύναμη του Τώρα" με τίτλο "το εσωτερικό νόημα της αναμονής", ο Eckhart Tolle κατευθύνει την προσοχή σε "ένα είδος αναμονής που έχει ποιοτικές διαφορές [από την τεμπελιά ή την πλήξη], μια αναμονή που απαιτεί την ολική εγρήγορση. Μπορεί κάτι να συμβεί ανά πάσα στιγμή, και αν δεν είσαι σε απόλυτη εγρήγορση, απόλυτα ακίνητος, θα το χάσεις". Αυτό το λέει σχολιάζοντας μια παραβολή του Ιησού στη Ν.Διαθήκη σχετικά με τη σημασία της προσεκτικής αναμονής για τη θεϊκή επιφοίτηση. Η αντιστοιχία με το θέμα μας είναι προφανής: η ποιότητα της νοητικής κατάστασης ενός ανθρώπου είναι κρίσιμο ζήτημα, όταν περιμένει τη σπίθα της δημιουργικότητας.

Αυτή η κατάσταση ακινησίας που έχει στοιχεία αναμονής και εγρήγορσης μπορεί και συχνά θα πρέπει να συνοδεύεται από ενεργό επιδίωξη με πραγματικά εγχειρήματα.
Ένας ζωγράφος κάνει εξάσκηση στις πινελιές του. Ένας μουσικός μελετά τη θεωρία της μουσικής. Ένας επιστήμονας κάνει έρενα και μελετά για να κατανοήσει το πεδίο του καλύτερα. Ένας συγγραφέας πληκτρολογεί αναρίθμητες σελίδες, για να μπορέσει μετά να ραφινάρει τα κείμενά του ώστε να έχουν καλύτερη ροή και χάρη. Αυτές και χιλιάδες άλλες δραστηριότητες αναπαριστούν κάτι που θα μπορούσαμε να ονομάζουμε "αναμονή ως προετοιμασία" (ή το αντίστροφο), την αναμονή δηλαδή ως μια ενεργό προσπάθεια να γίνει κανείς ένα δοχείο το οποίο θα μπορέσει να κρατήσει και να διοχετεύσει παραγωγικά την έμπνευση. Τι να σου κάνει άλλωστε η έμπνευση, αν δεν έχεις την τεχνική ικανότητα να της δώσεις σάρκα και οστά, όταν εμφανιστεί; 

"Έχετε εξασκηθεί, ώστε να μπορείτε να πείτε αυτό που μπορείτε να πείτε, χωρίς να παγιδευτείτε;" ρωτάει ο Ray Bradbury στο
Zen in the Art of Writing: Releasing the Creative Genius Within You
. "Δε δουλεύουμε για χάρη της δουλειάς, δεν παράγουμε για χάρη της παραγωγής. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να βρούμε έναν τρόπο να απελευθερώσει ο καθένας από εμάς τη δική του αλήθεια".

[image:
http://cte.uwaterloo.ca/media/images/generic/Promoting%20and%20Assessing%20Critical%20Thinking.jpg]

Σχόλια