Ελληνικό πανεπιστήμιο: 'χαλαρά', 'χύμα', 'χαβαλές'.



Επιβλέπω μια σπουδάστρια που κάνει έρευνα για τα κίνητρα των φοιτητών του δημόσιου ελληνικού πανεπιστημίου. Μου εξηγούσε ότι στις συνεντεύξεις της οι πιο συχνές λέξεις που ανέφεραν οι φοιτητές ήταν "χαλαρά", "χαβαλές" και "χύμα".

Συμπτωματικά, στα ΝΕΑ είδα το ακόλουθο άρθρο του Θεοδώρου Νικολάου που αναφέρεται στις εντυπώσεις που έχουν διάφοροι ξένοι φοιτητές από τα ελληνικά πανεπιστήμια που γνώρισαν. Το λινκ είναι αυτό, αλλά παραθέτω και κάποια πολύ ενδιαφέροντα αποσπάσματα των συνεντεύξεών τους.:

Εννέα φοιτητές και φοιτήτριες από ισάριθ μα πανεπιστήμια απ΄ όλο τον κόσμο περιγράφουν στα «ΝΕΑ» «την ελληνική φοιτητική εμπειρία τους».
Όπως λένε, είναι ικανοποιημένοι σε γενικές γραμμές από την ποιότητα των σπουδών που προσφέρoυν τα ελληνικά πανεπιστήμια, αλλά μιλούν ακόμη για άσχημα κτίρια που σε πολλές περιπτώσεις «θυμίζουν γκέτο» και βέβαια για τις συνεχείς καταλήψεις και τις απεργίες.



«Καθαρίστε επιτέλους τα γκράφιτι και τις αφίσες»

«Έχει πάρα πολύ ελαστικό πρόγραμμα και σου δίνει την εικόνα πως τα πάντα κινούνται αργά και χαλαρά. Μερικές φορές ένιωθα εκνευρισμένη επειδή οι πάντες αργούσαν, κανένας δεν μου έλεγε τι να κάνω και δεν μπορούσα να βρω τους καθηγητές. Επίσης, η αισθητική των πανεπιστήμιών σας δεν είναι και η καλύτερη. Καθαρίστε επιτέλους τα γκράφιτι και τις αφίσες. Γιατί το πανεπιστήμιο πρέπει να μοιάζει με γκέτο;».


«οι Έλληνες φοιτητές ψάχνουν για δικαιολογίες και όχι για σπουδές. Μπορεί να παλεύουν για τα δικαιώματά τους, αλλά δεν σκέφτονται τα δικαιώματα των υπολοίπων. Γιατί πρέπει να είναι τόσο πολιτικοποιημένοι; Γιατί η εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει τόσο μεγάλη σχέση με την πολιτική;».


«Στην Ελλάδα έζησα τις περισσότερες απεργίες»


«Στο ελληνικό πανεπιστήμιο τα πάντα είναι χαλαρά, ειδικότερα οι εργασίες. Από την άλλη πλευρά, το θετικό είναι ότι μπορεί ο καθένας να σπουδάσει στην Ελλάδα, αφού το κόστος δεν είναι τόσο μεγάλο όσο στην Ισπανία».


Στο πανεπιστήμιο του Βαγιαδολίδ, όπως και στα περισσότερα της Ισπανίας, «μόνο η εγγραφή κοστίζει περίπου 1.000 ευρώ τον χρόνο», λέει η Πατρίσια και συμπληρώνει πως «στο Βαγιαδολίδ το πανεπιστήμιο διαθέτει πολλά και καλά κτίρια όπως επίσης πληθώρα Τμημάτων ανάλογα με την κλίση του καθενός».


«Υπέροχη χώρα, υπέροχοι άνθρωποι, πολλές καταλήψεις...»


«Γνωρίζω ότι λόγω των συχνών καταλήψεων τα μαθήματα διακόπτονται, οι ημερομηνίες των εξετάσεων αλλάζουν και οι φοιτητές εξετάζονται χωρίς να είναι καλά προετοιμασμένοι. Αυτό πρέπει να αλλάξει»
«Στη Λιθουανία δεν καπνίζουμε μέσα στις αίθουσες...»

«Οι χώροι εντός του Ιδρύματος ήταν αρκετά βρώμικοι, ενώ ένιωθα άβολα με τα αδέσποτα σκυλιά που κυκλοφορούσαν στις εγκαταστάσεις».


«Υπάρχουν πολλοί καλοί καθηγητές, τα βιβλία είναι δωρεάν και οι φοιτητές πρέπει να κάνουν αρκετές παρουσιάσεις για να αποδείξουν τις ικανότητές τους. Από την άλλη πλευρά, αρκετές φορές τα μαθήματα δεν άρχιζαν στην ώρα τους και οι χώροι του πανεπιστημίου ήταν άσχημοι, ειδικά οι Φοιτητικές Εστίες. Επίσης, διάφορα προβλήματα στο ελληνικό πανεπιστήμιο πιστεύω πως μπορούν να επιλυθούν και χωρίς τις απεργίες».


«Καλύτερη η οργάνωση στην Άγκυρα»


Αυτό που δεν άρεσε στον Κοράι, όπως και στους περισσότερους ξένους φοιτητές που επισκέφθηκαν τα ελληνικά πανεπιστήμια, «ήταν η άθλια κατάσταση των αιθουσών και των κτιρίων».


«Έχω την αίσθηση ότι το Μετσόβιο προετοιμάζει τους φοιτητές περισσότερο σε θεωρητικό επίπεδο, ενώ τα πανεπιστήμια στη χώρα μου δίνουν μεγάλη σημασία στο πρακτικό κομμάτι»,

Το ελληνικό πανεπιστήμιο, υποστηρίζει ο Μάρκο, πρέπει να προσφέρει περισσότερα μεταπτυχιακά στα αγγλικά και να δίνει περισσότερες ευκαιρίες ανταλλαγής με πανεπιστήμια του εξωτερικού.

«Αν έπρεπε να επιλέξω ένα πανεπιστήμιο για τις σπουδές μου, σίγουρα οι καταλήψεις θα ήταν ένας πολύ σημαντικός παράγοντας. Και εκεί δεν τα πηγαίνετε καθόλου καλά», καταλήγει ο Μάρκο.

Σχόλια