«Τεστ αυτογνωσίας»


«Τεστ αυτογνωσίας» στο Λύκειο προαναγγέλλει ο Στυλιανίδης



Αντιγράφω επιλεκτικά από το σχετικό άρθρο της Ελευθεροτυπίας της 29/9 και του Έθνους της ίδιας μέρας:


Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του σε ημερίδα του Εθνικού Κέντρου Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΚΕΠ) την περασμένη Παρασκευή, ο Ευρ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε εκ νέου στην αλλαγή του συστήματος εισαγωγής των αποφοίτων του Λυκείου στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που αποσκοπεί και στην αποσύνδεση της λυκειακής βαθμίδας από το Πανεπιστήμιο. Αποσύνδεση που, όπως υποστήριξε, συνδέεται απολύτως και με την αναμόρφωση του περιεχομένου της διδακτέας ύλης.

Αποδεικνύοντας πως το ΥΠΕΠΘ επεξεργάζεται ήδη προτάσεις για την αλλαγή του εξεταστικού συστήματος -όπως κατ' επανάληψη έχει δηλώσει ο υπουργός Παιδείας οι αποφάσεις θα ληφθούν στο πλαίσιο του διαλόγου που θα ξεκινήσει τη φετινή χρονιά, αλλά δεν θα θεσμοθετηθούν εντός της τρέχουσας κυβερνητικής θητείας- ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε πως προκειμένου να διασφαλίζεται πραγματική προοπτική για τους επιτυχόντες στην ανώτατη εκπαίδευση, θα πρέπει:

* Το σύνολο των παιδιών να υποβάλλονται σε «τεστ αυτογνωσίας» κατά τη διάρκεια του Λυκείου, ώστε να προσπαθούν να συνδυάσουν το «μπορώ» με το «θέλω». Να καταλάβει δηλαδή ο μαθητής από όλους τους τομείς δράσης και διδασκαλίας, πού είναι οι κλίσεις του, οι ικανότητές του και το ενδιαφέρον του, παράλληλα να μετρηθούν κατά τη διάρκεια της λυκειακής περιόδου οι επιδόσεις του στον τομέα που του αρέσει, ώστε να διαπιστωθεί όχι μόνον πού θέλει αλλά και πού μπορεί να κάνει ένα βήμα παραπάνω.

* Να αναμορφωθεί πλήρως το περιεχόμενο του μαθήματος του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού, ώστε ο μαθητής να γνωρίζει τι κρύβεται πίσω από την επιλογή του μηχανογραφικού δελτίου ως προς τις προοπτικές της σχολής που επιλέγει σε σχέση με την αγορά εργασίας (ή νωρίτερα πίσω από την επιλογή της κατεύθυνσης σπουδών στο Λύκειο) και μετά να αποφασίζει εάν θα επιλέξει ή όχι τον συγκεκριμένο δρόμο.
--------------------------------------------
...το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται να δώσει βαρύτητα σε δύο σημεία: το πρώτο -όπως σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης- αφορά τα τεστ αυτογνωσίας. «Δίνοντας δηλαδή στο παιδί τη δυνατότητα να καταλάβει από όλους τους τομείς δράσης και διδασκαλίας, πού είναι οι κλίσεις του, οι ικανότητές του και το ενδιαφέρον του και στη συνέχεια να μετρήσουμε κατά τη διάρκεια της λυκειακής περιόδου τις επιδόσεις του στον τομέα που του αρέσει, για να καταλάβουμε όχι απλά πού θέλει, αλλά και πού μπορεί να κάνει ένα βήμα παραπάνω», είπε χαρακτηριστικά.

Προκύπτουν τα εξής ερωτήματα προς προβληματισμό: θα βελτιωθεί η αξιολόγηση με μαθητοκεντρικούς στόχους και προσπάθεια βελτίωσης της πραγματικής αυτογνωσίας; Ή θα περάσουμε σε μια αμερικανικού τύπου εποχή αξιολόγησης, όπου μια σειρά από τεστ θα χαρακτηρίζουν καταδικαστικά τους μαθητές (και θα προδιαγράφουν το μέλλον τους), ώστε να ταξινομούνται σε κατηγορίες, να τοποθετούνται σε κανονικές (ή όχι!) κατανομές;

Θα σχεδιαστεί ένα ποιοτικό, εξατομικευμένο μέσο ενδοσκόπησης, που να "χορηγείται" με την παρουσία ειδικού σε μορφή συνέντευξης; (και ποιος είναι ειδικός άλλωστε σε θέματα αυτογνωσίας; )

Η εμπειρία μου μου δείχνει ότι ο κόσμος ικανοποιείται περισσότερο με αριθμητικά αποτελέσματα, γιατί είναι πιο συγκεκριμένα, πιο απτά, εύληπτα και πρακτικά. Ωστόσο,η αξιολόγηση πρέπει να προσαρμόζεται στο άτομο, όχι το άτομο στην αξιολόγηση. Τα ποσοτικά μέσα αρχίζουν να αποδεικνύονται ανεπαρκή, ακόμα και στην ερευνητική μεθοδολογία. Τα ποιοτικά μέσα, χορηγούμενα από ειδικούς, ή τουλάχιστον από καταρτισμένους εκπαιδευτικούς (αρκεί να μην αναλαμβάνουν αυτοί και θεραπευτικό ρόλο, να είναι δηλαδή ευδιάκριτα τα όριά τους) υπό μορφή δραστηριοτήτων, όπως είναι για παράδειγμα, το Καριεροσκόπιο, θαρρώ ότι είναι κάτι που πλησιάζει ίσως το ευκταίο, αν και προσωπικά διατηρώ πολλές επιφυλάξεις ότι έτσι θα εφαρμοστεί η καλή διάθεση του υπουργείου τελικά.

Σχόλια

Ο χρήστης Juanita La Quejica είπε…
Θα λάβουν την κατάλληλη εκπαίδευση οι εκπαιδευτικοί για να μπορούν να χρησιμοποιήσουν ποιοτικά μέσα; Θα έχουν και τη διάθεση μέσα στο όλο -ούτως ή άλλως προβληματικό- σύστημα; Χμ...