Το επίπεδο των φοιτητών του πανεπιστημίου


Ενδιαφέρον και το άρθρο του Αποστόλου Λακάσα στην Καθημερινή της Κυριακής, όπου 7 πανεπιστημιακοί καθηγητές μιλούν για τις αδυναμίες πολλών πρωτοετών φοιτητών.

Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται η ανικανότητα κριτικής-αναλυτικής-συνθετικής σκέψης των νέων φοιτητών, οι οποίοι εισήχθησαν στο πανεπιστήμιο με εφόδιο την ικανότητα να αποστηθίζουν άκριτα γνώσεις, χωρίς όμως ουσιαστικό απαραίτητα υπόβαθρο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα το "πρωκυμαίνου" σε εξετάσεις φοιτήτριας υψηλόβαθμης σχολής, ή η περισπωμένη στο "ε" σε φοιτητή φιλολογίας.

«Η παπαγαλία που υιοθετούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση έχει στοιχειώσει τα παιδιά. Το γυμνάσιο και το λύκειο τα έχουν καταστρέψει. Οι μαθητές δεν μπορούν να σκεφτούν, δεν μπορούν να συνδυάσουν τις πληροφορίες κριτικά. Απλώς παίρνουν μηχανιστικά γνώσεις», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ» η πανεπιστημιακός στο Βιολογικό Αθηνών κ. Σόνια Τσιτίλου.

Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται κάθε χρόνο άρθρα στον τύπο που πραγματεύονται τις ελλείψεις των νέων φοιτητών. Πολλές σχολές αναγκάζονται να εισάγουν φροντιστηριακά μαθήματα, "πρωκυμαίνου" να μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα οι φοιτητές με το υψηλό επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το θέμα ανάγεται στο φλέγον ζήτημα του τρόπου εισαγωγής. Δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς ότι στη χώρα μας σπουδάζουν παραπάνω άτομα από ό,τι μπορεί να απορροφήσει εργασιακά η χώρα. Είναι όμως γεγονός και το ότι σπουδάζουν περισσότερα άτομα από αυτά που πραγματικά αξίζουν να γίνουν οι μελλοντικοί επιστήμονες. Πόσες φορές δεν έχουμε συναντήσει κακούς γιατρούς, αγράμματους εκπαιδευτικούς, επιστήμονες χωρίς κριτική σκέψη και ικανότητες επίλυσης προβλημάτων και ικανοποιητικής χρήσης των γνώσεών τους; Μπορεί όλοι να έχουν δικαίωμα στη γνώση, με την απόκτηση όμως ενός πτυχίου αναλαμβάνει ο απόφοιτος και μια τεράστια ευθύνη της άσκησης του επαγγέλματός του, και γι'αυτήν την άσκηση ούτε το σχολείο (ανεπαρκή ουσιαστικά εφόδια) ούτε το πανεπιστήμιο (υπάρχουν κάποιοι καθηγητές που θα 'περάσουν' το φοιτητή φιλολογίας που βάζει περισπωμένη στο "ε") μπορούν να εφοδιάσουν πάντα το νέο επιστήμονα με ουσιαστικές ικανότητες, δεξιότητες και γνώσεις.

Σχόλια

Ο χρήστης Juanita La Quejica είπε…
Το κακό είναι ότι αυτή η κατάσταση επικρατεί τα τελευταία 15-20 χρόνια στην Παιδεία και απλά επιδεινώνεται. Έχεις απόλυτο δίκιο, όταν έρχεται η ώρα της "κρίσης", της άσκησης δηλαδή του επαγγέλματος, όλοι καλούμαστε να υποστούμε τις συνέπειες.