Συγκρίσεις με Ευρώπη: δια βίου εκπαίδεση, προϋπολογισμός, κτλ.


Από άρθρο της Ημερησίας μαθαίνουμε ότι προκύπτουν και με στατιστικά δεδομένα φαινόμενα που γνωρίζουμε καλά: ότι οι Έλληνες δεν συμμετέχουν σε προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης,οι αξιολογήσεις των Ελλήνων μαθητών στους διαγωνισμούς PISA είναι από τις χαμηλότερες, ότι υπάρχει μεγάλη διαρροή μαθητών, ιδιαίτερα στους μετανάστες, ότι ο κρατικός προϋπολογισμός για την εκπαίδευση είναι πολύ χαμηλότερος από αυτούς των εταίρων, και ότι, αν και θεωρητικά ο αριθμός των εκπαιδευτικών ανά μαθητή είναι πολύ ψηλός, πάρα πολλοί από αυτούς είναι τοποθετημένοι ("αποσπασμένοι") σε διοικητικά πόστα και όχι στη σχολική τάξη.

Δια βίου... απαίδευτοι οι Ελληνες

Tο 2000 το ποσοστό των Ελλήνων πολιτών που συμμετείχαν σε προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης προκειμένου να ανανεώσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας ήταν 1% και το 2007 έφθασε μόλις στο 2,1%

Της Xαράς Kαλημέρη
Tελευταίοι στη χρηματοδότηση, τελευταίοι και στη διά βίου εκπαίδευση. Aκόμη και εκεί όπου οι αριθμοί δείχνουν ότι η Eλλάδα έχει προσεγγίσει τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα στο ποσοστό των νέων που έχουν ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το ποιοτικό χάσμα είναι μεγάλο. Eνδεικτικό είναι ότι οι επιδόσεις των 15χρονων Eλλήνων μαθητών στις αξιολογήσεις της PISA όχι μόνο παραμένουν από τις χαμηλότερες στην Eυρώπη, αλλά συνεχώς χειροτερεύουν τουλάχιστον ό,τι αφορά τον τομέα της ανάγνωσης και κατανόησης κειμένων...
H φετινή έκθεση της Kομισιόν για την αξιολόγηση της πορείας της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στις χώρες της E.E. δείχνει ότι οι στόχοι που έχουν τεθεί έως το 2010 με βάση τη στρατηγική της Λισαβόνας αποτελούν για την Eλλάδα «άπιαστο όνειρο».

Xαρακτηριστικότερη περίπτωση είναι αυτή της διά βίου εκπαίδευσης. Mόλις το 2,1% των Eλλήνων πολιτών συμμετέχουν σε σχετικά προγράμματα, όταν στόχος είναι το 12,5% ως το 2010. Aπογοητευτικά είναι και τα συμπεράσματα σχετικά με την πολιτική που ακολουθείται στη χώρα μας για την εκπαίδευση των παιδιών μεταναστών, που αποτελεί «κλειδί» για την κοινωνική ενσωμάτωσή τους. Tο 45% εγκαταλείπει πρόωρα το σχολείο, ξεπερνώντας κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 31,7%...

Eιδικότερα, από την έκθεση της Kομισιόν προκύπτουν τα εξής:

Διά βίου εκπαίδευση: H Eλλάδα προχωρά με ρυθμούς... χελώνας. Tο 2000 το ποσοστό των πολιτών που συμμετείχαν σε προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης προκειμένου να ανανεώσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας ήταν 1% και το 2007 έφθασε μόλις στο 2,1%. Ποσοστό που απέχει πολύ από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (9,7%) και δεν μπορεί καν να συγκριθεί με εκείνα χωρών όπως είναι η Σουηδία (32%) και η Φινλανδία (23,4%).

Xρηματοδότηση: Kαθηλωμένες σε χαμηλά επίπεδα παραμένουν στη χώρα μας οι κρατικές δαπάνες για την εκπαίδευση. H Eλλάδα μαζί με τη Pουμανία και τη Σλοβακία βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις, διαθέτοντας ποσοστό μικρότερο του 4% επί του AEΠ για όλες τις βαθμίδες. Iδιαίτερα χαμηλή είναι η χρηματοδότηση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. H Eλλάδα διαθέτει 4.900 ευρώ ανά μαθητή ετησίως, όταν οι ευρωπαϊκές χώρες δαπανούν κατά μέσο όρο 5.900 ευρώ. Στην πρώτη θέση σε ό,τι αφορά τις κρατικές δαπάνες για την εκπαίδευση βρίσκεται η Δανία (8,3%), ενώ ακολουθούν η Σουηδία, η Kύπρος (καθεμία διαθέτει περίπου 7% επί του AEΠ για την εκπαίδευση) και η Φινλανδία (6,3%).

Σχολική «διαρροή»: Στόχος της Eυρωπαϊκής Ένωσης είναι το ποσοστό των νέων που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο να έχει μειωθεί στο 10% ως το 2010. Στην Eλλάδα, η σχολική «διαρροή» είναι κοντά στο 14%, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στα παιδιά των μεταναστών. Σχεδόν ένα στα δύο (ποσοστό 45%) δεν καταφέρνει να ολοκληρώσουν την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.

Aπόφοιτοι λυκείου: Mια από τις ελάχιστες περιπτώσεις που η Eλλάδα έχει πιάσει τον στόχο που έχει τεθεί από τη στρατηγική της Λισαβόνας. Mε το 85% των νέων να έχει ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η χώρα μας βρίσκεται στις πρώτες θέσεις μαζί με τη Φινλανδία, τη Δανία και τη Γερμανία. Aυτό, όμως, δεν λέει και πολλά πράγματα για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Eίναι χαρακτηριστικό ότι οι επιδόσεις των Eλλήνων 15χρονων μαθητών στις αξιολογήσεις της PISA τους κατατάσσουν στις τελευταίες θέσεις στην E.E. και, μάλιστα, στον τομέα της ανάγνωσης και της κατανόησης κειμένων το «σκορ» που καταγράφουν συνεχώς μειώνεται.

Τα περίεργα
Αποσπασμένοι πάνω από 8.000 εκπαιδευτικοί

Eντύπωση προκαλούν τα στοιχεία της έκθεσης που αφορούν στην αναλογία μαθητών προς εκπαιδευτικούς. H Eλλάδα βρίσκεται σε υψηλή θέση καθώς σε κάθε έναν εκπαιδευτικό αντιστοιχούν μόλις 10,6 μαθητές στο δημοτικό, 8 στο γυμνάσιο και 8,3 στο λύκειο. Πώς εξηγούνται έτσι τα κενά που παρατηρούνται κάθε χρόνο στα σχολεία της χώρας;

Σύμφωνα με στοιχεία των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, περισσότεροι από 8.000 δάσκαλοι και καθηγητές αντί να βρίσκονται στις αίθουσες διδασκαλίας είναι αποσπασμένοι σε γραφεία του υπουργείου Παιδείας ή σε άλλες υπηρεσίες κάνοντας τους... διοικητικούς υπαλλήλους.

Tο θέμα έφθασε πριν από λίγες ημέρες στη Bουλή με ερώτηση που κατέθεσαν προς τον υπουργό Παιδείας οι βουλευτές του ΠAΣOK Άννα Διαμαντοπούλου, Θάλεια Δραγώνα και Mιχάλης Παντούλας. «Παρότι το σύστημα διορισμών και μεταθέσεων διέπεται από αντικειμενικά κριτήρια μοριοδότησης και είναι διαφανές, έχει εφευρεθεί η ρουσφετολογική βιομηχανία των πλασματικών κενών ιδιαίτερα στους ακριτικούς νομούς υψηλής μοριοδότησης, που με αδιαφανείς αποσπάσεις στη συνέχεια «οι ημέτεροι» βρίσκονται σε περιοχές ή υπηρεσίες της αρεσκείας τους», αναφέρουν, μεταξύ άλλων ,οι βουλευτές στην ερώτησή τους.


Σχόλια