Greeklish και ορθογραφία


Αγαπητοί φίλοι και αναγνώστες, εύχομαι καλή σχολική- ακαδημαϊκή χρονιά, με υγεία, δημιουργικότητα, καλή διάθεση, ηρεμία, πρόοδο και καθαρό μυαλό!

Η εκπαιδευτική ειδησεογραφία βρίθει με άρθρα για τις ελλείψεις των σχολείων, για τις καθυστερήσεις των λάπτοπ, για την αναγνώριση των κολλεγίων, και για τη μη ετοιμότητα για τη γρίπη.

Ας αλλάξουμε κλίμα (που λένε και οι δημοσιογράφοι) και ας δούμε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με την επίπτωση της χρήσης λατινικών χαρακτήρων για τη γραπτή επικοινωνία (greeklish) στην ορθογραφία των παιδιών. Το άρθρο βασίζεται σε έρευνα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Απομονώνω μερικά ενδιαφέροντα:

  • Τα είδη των λαθών των μαθητών αφορούν κυρίως την παράλειψη τονισμού ή σημείων στίξης και τη χρήση αγγλικών σημείων στίξης, το συνδυασμό ελληνικών και λατινικών γραμμάτων σε μία λέξη, ορθογραφικά λάθη (π.χ. ο αντί για ω), φωνητικά λάθη (κυρίως στους φθόγγους π.χ. κς αντί για ξ), καθώς, επίσης, σύντμηση λέξεων (π.χ. tespa αντί τέλος πάντων, tpt αντί για τίποτα, dld αντί για δηλαδή κ.α.).
  • Οι φιλόλογοι δήλωσαν ότι συνάντησαν λέξεις γραμμένες σε greeklish σε γραπτά του σχολείου σε ποσοστό 64,3%
  • Οι μαθητές που παραδέχτηκαν ότι τα χρησιμοποιούν στο γυμνάσιο φτάνουν το 67,8%, στο ΕΠΑΛ το 70,2% και στο ΓΕΛ 88,5%.
  • Οι μαθητές δήλωσαν ακόμη πως πέρα από τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας (sms 52,8%, e-mail 78,2%, chat-forum 84,7%, smartphone 16,1%, pda 13,7%) χρησιμοποιούν τα greeklish και σε χειρόγραφα (προσωπικές σημειώσεις, σχολικές εργασίες, σημειώματα κ.α.) σε ποσοστό 15,7%.
  • Οι λόγοι χρήσης του συγκεκριμένου τρόπου γραφής είναι κατά τους μαθητές η συνήθεια, σε ποσοστό 83,9%, η εξοικονόμηση χρόνου (75,8%), επειδή το θεωρούν χρήσιμο ή βολικό εργαλείο (71,4%), για την αποφυγή ορθογραφικών λαθών (38,7%) και ... επειδή είναι μόδα (33,9%).
Ο γραπτός λόγος που τείνει να καθιερωθεί στα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας φαίνεται λοιπόν ότι δε σταματά στη χρήση διαφορετικού αλφαβήτου, αλλά επηρεάζει άμεσα και την ορθή χρήση των ελληνικών, καθώς παρεισφρύει και σε πεδία εκτός των chatrooms ή των sms. Καλό θα είναι να μην αφορίζουμε τη χρήση αυτών των νέων μορφών επικοινωνίας, αλλά να εντείνονται οι προσπάθειες των φιλολόγων να επισημαίνουν ότι σε κάθε περιβάλλον αρμόζει και η κατάλληλη χρήση της γλώσσας και να εντείνουν την ορθογραφία ως κομμάτι της διδασκαλίας τους, με προθυμία να προσεγγίσουν με ενδιαφέρον και όχι με απόρριψη αυτές τις νέες μορφές επικοινωνίας που άλλωστε εμφανίζονται παγκοσμίως.

Σχόλια